Vitamin D3 plus K2

  • 180 capsules
  • 1000 iu vitamine D3
  • 75 mcg vitamine K2
  • Emulsie in zonnebloemolie voor optimale opname
  • Vitamine D in effectieve D3 vorm (Cholecalciferol)
  • Vitamine K in effectieve K2 vorm (Menachinon MK-7)

Vitamine D3 bij voorkeur gebruiken met vitamine K2
 
Ga je vitamine D slikken? Neem die dan samen met vitamine K2. Vitamine D zorgt voor de opname van calcium uit je voeding. Vitamine K2 zorgt ervoor dat het calcium op de juiste plek in je lichaam terecht komt. Samen zorgen deze vitamines (onder meer) voor het behoud van normale botten.

Bij een gebrek aan vitamine K2 kan het lichaam het calcium moeilijk kwijt in de botstructuur en wordt calcium op ongewenste plaatsen in het lichaam afgezet.    Het is daarom goed om veel groenten te eten. Vooral groene bladgroenten zijn goede bronnen van vitamine K1. Het menselijk lichaam zet K1 vervolgens ten dele om in vitamine K2. Zowel vitamine K1 als K2 regelen dat calcium kan worden opgenomen in het botweefsel. Vitamine K2 is daarin echter effectiever dan K1.

Je zult begrijpen dat vitamine D met K2 een logische combinatie is voor in een voedingssupplement. 

Functies van vitamine D3

  • Normale opname en verwerking van de mineralen calcium en fosfor uit de voeding
  • Behoud van een normaal gehalte van calcium in het bloed
  • Normaal functioneren van de spieren
  • Ondersteuning van het immuunsysteem
  • Behoud van gezonde botten en tanden
  • Een gezonde celdeling

Functies van vitamine K1 en K2

  • Een normaal verlopende bloedstolling (de letter K van vitamine K komt van het Duitse woord ‘Koagulation’ ofwel samenklontering)
  • Het behoud van een gezonde botstructuur

 

Vitamine D, de zonneschijn-vitamine
“Eet gevarieerd dan krijg je voldoende vitamines en mineralen binnen”. Dit bekende advies geldt helaas niet voor vitamine D. Deze vitamine is niet in voldoende mate aanwezig in onze voeding. Vitamine D wordt vooral aangemaakt wanneer de huid wordt blootgesteld aan UVB-stralen (ultraviolette straling met een korte golflengte). 

Een grove regel stelt dat wanneer je in de zon staat en je schaduw korter is dan je eigen lengte, de aanmaak van vitamine D begint. Een andere duidelijke indicatie: op dagen dat mensen met een lichte huid kunnen verbranden, is er zeker UVB in de lucht. 

Om voldoende vitamine van de zonneschijn aan te maken moet je natuurlijk wel je huid blootstellen aan het zonlicht en geen zonnebrandcrème gebruiken. En, heel vervelend, je moet na het zonnebaden niet te veel zeep gebruiken op je huid. Met de zeep spoel je namelijk een deel van je huidvet weg met daarin de vitamine D. Vitamine D wordt langzaam vanuit het vetlaagje op je huid opgenomen in je lichaam. 

Ongeveer 20 minuten zonnebaden met je hele lichaam in de zomerzon kan wel zo’n 20.000 IU vitamine D opleveren. Gebruik je zonnebrandcrème, dan blijft er al snel nog maar 200 IU over. 

Veel mensen gebruiken een zonnebrandcrème om verbranding of huidveroudering tegen te gaan. Hierdoor neemt de kans toe dat onvoldoende vitamine D wordt aangemaakt. Ook wanneer men overdag weinig buiten komt, neemt de kans toe dat een vitamine D-tekort zal optreden. 

Steeds meer mensen maken daarom gebruik van een vitamine D-supplement. Zeker in de wintermaanden als de zon laag staat en er geen UVB-straling is. Vitamin D3 plus Vitamin K2 Synergy is een voordelig en kosteneffectieve vitamine D-supplementen.